kwietnia 13, 2020

#1 Jak nie zwariować w czasie izolacji?




Od kilku dobrych miesięcy temat numer jeden to koronawirus i wszystkie nowe informacje z nim związane. Epidemia wywróciła do góry nogami życie wielu z nas, a przynajmniej wpłynęła w ten czy inny sposób na każdego. Obowiązują nas obostrzenia uniemożliwiające funkcjonowanie jak dotychczas. Moje subiektywne odczucia co do rzeczywistych przyczyn i skutków wprowadzania ograniczeń i innych zmian poruszę w osobnym poście. 

Dzisiaj natomiast zajmiemy się tematem nieco bardziej przyjemnym. Czym tak właściwie się zająć podczas tej izolacji? Jak nie zmarnować wolnego? Co robić, by nie nabrać niechęci do spędzania go w domu? I najważniejsze. O czym pamiętać, by najzwyczajniej w świecie nie zwariować?


1. Otwórz okno 


W czasie gdy wyjście poza dom jest możliwe jedynie w wyjątkowych sytuacjach, gdy nie możemy wyjść spacer zaczerpnąć świeżego powietrza to naprawdę podstawa dobrego samopoczucia. Trochę kontaktu ze światem zewnętrznym naprawdę sprawia, że chce się żyć!


2. Przekonaj się do gotowania


Nawet jeśli na co dzień korzystasz raczej z gotowych produktów dostępnych w sklepach, spróbuj zmusić się do przyrządzania potraw samodzielnie. Praca włożona w zrobienie obiadu czy kolacji zwykle daje sporo satysfakcji. Ponadto dania przygotowane samemu w domu, ze składników wiadomego pochodzenia dużo lepiej wpływają nie tylko na nasze zdrowie fizyczne ale i humor i samopoczucie. No i najważniejsze. Jeśli zrobiłeś zapasy, pamiętaj o tym by wykorzystywać produkty i nie ryzykować marnowaniem żywności.


grafika books and reading3. Zainwestuj czas w rozwój osobisty 

Nieważne czy jesteś uczniem, maturzystą, człowiekiem pracującym czy głową 4 osobowej rodziny. Rozwijanie swojej wiedzy i umiejętności nie może zostać pominięte na żadnym etapie życia. Jeśli do tej pory zdarzało Ci się o tym zapominać, to może właśnie teraz jest czas by wdrążyć to w życie. Czas poświęcony na przeczytanie książki czy zrobieniu kilku zadań, które do tej pory były wyzwaniem nigdy nie będzie czasem straconym. 


4. Utrzymuj wokół siebie porządek

W dni wolne mamy raczej niewiele motywacji by wcześnie wstać z łóżka a co dopiero myśleć o sprzątaniu! Ale to bardzo duży błąd. Podczas gdy prawie cały nas czas spędzamy w zaciszu domowym, warto zadbać by przestrzeń wokół była uporządkowana, czysta i estetyczna. Bałagan w mieszkaniu ani trochę nie sprawia przyjemności z przebywania w nim. Sprzątaj regularnie a zobaczysz, że siedzenie w domu stanie się o wiele przyjemniejsze.


5. Rozmawiaj ze znajomymi i rodziną

Jeśli mieszkasz sam i nie masz możliwości podyskutowania z bliskimi, wykorzystaj nowoczesne media takie jak facebook czy skype. Jeśli natomiast masz współlokatorów, postaraj się znaleźć złoty środek. Oczywistym jest, że życie w obecności tych samych ludzi przez cały ten okres może być nieco nużące, dlatego niewskazane jest spędzanie każdej wolnej chwili w ich towarzystwie, ale warto im poświęcić niewielką część każdego dnia. Dbaj o relacje z innymi, nawet gdy jest to trochę utrudnione. Umiejętność przebywania samemu ze sobą jest bardzo istotna, ale każdy z nas potrzebuje obecności innych ludzi w życiu. Nie zapominaj o tym.


6. Nie dawaj się ponieść

Ogromna ilość czasu spędzonego w domu może przytłaczać. Często w takich sytuacjach sięgamy po to, co najłatwiej wpływa na nasze samopoczucie, czyli niestety używki. I uwaga. To nie jest dobre rozwiązanie. Prowadzi jedynie do pogłębienia problemu, jakim jest swego rodzaju znudzenie życiem. Gdy sztucznie sprawiamy, by jeden dzień stał się trochę ciekawszy, wpływa to bardzo negatywnie na resztę życia. Budzimy się rano i jest już trochę mniej ciekawie, przez co popadamy w dołek. Nie chcemy wpaść w błędne koło. Oczywiście dobrym nie jest też popadanie ze skrajności w skrajność. To nie tak, że masz zupełnie zrezygnować z napojów wyskokowych. Wszystko z umiarem. Ale siedząc w domu lepiej się wystrzegać.


7. Ćwicz w domu

Wszyscy to znamy. Utrzymywałeś super formę, ale siłownie zamknięte. A może dopiero się na nią wybierałeś, ale epidemia pokrzyżowała Ci plany? Nie pozwól by taki mały drobiazg zadecydował o tak ważnym aspekcie jakim jest ruch. Jest mnóstwo ćwiczeń, które spokojnie możemy wykonywać w domu. Każdego tygodnia stwórz inny plan treningowy. Różnorodność pozwoli na zachowanie zainteresowania wykonywanymi czynnościami. Zainspiruj się filmami na yt i wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają. Siedząc w domu najłatwiej jest stracić motywację, ale to nie wymówka!


grafika art, aesthetic, and paint8. Poświęć się trochę swoim pasjom

I tu oczywiście znów należy wspomnieć o zachowaniu umiaru. Zamknięcie się w czterech ścianach i wyczerpywanie się z ogromnej bazy kreatywności też nie jest dobre. Ułamek z całego dnia poświęć na swoje pasje i zainteresowania. Namaluj obraz. Napisz piosenkę, wiersz a może nawet książkę. Teraz jest czas na to, by oddać kawałek swojego serca temu, co naprawdę nas fascynuje. Doceńmy to, co na co dzień mamy w trochę okrojonej wersji.


9. Niech połowa dnia będzie rutyną, drugiej połowie daj pożyć własnym życiem

Jest wiele czynności do których po wielu latach życia jesteśmy przyzwyczajeni. Wstajesz rano. Idziesz pod prysznic. Robisz kawę i śniadanie. Ubierasz się. Myjesz naczynia, później jakieś pranie. Nie starajmy się na siłę pozbyć swojej codziennej rutyny. To bardzo ważny element każdego dnia. Mimo to pozwól sobie na nieplanowanie. Daj sobie trochę luzu. Nawet jeśli twoją wielką niewiadomą ma być gatunek filmu podczas wieczornego oglądania Netflixa.


10. Nie bądź ukierunkowany na: ja. 

To chyba najważniejszy punkt. By w tym trudnym czasie nie myśleć samolubnie. Każdy z nas jest w tak samo trudnej sytuacji. Pamiętaj, że są ludzie, dla których skutki tej epidemii mają dużo gorszy wpływ na życia codzienne. Doceniaj to co masz wokół siebie i nie rozsiewaj negatywnej energii. A jeśli wiesz, że ktoś ze znanych Ci osób potrzebuje pomocy, postaraj się dać jej z siebie coś dobrego. To bardzo ważne w tym czasie. No i pamiętaj, że karma zawsze do nas wraca.



23 komentarze:

  1. Myślę, że inteligentni ludzie nigdy się nie nudzą. Mając pasję nudy nie ma :) Wędrówki po kuchni

    OdpowiedzUsuń
  2. Wszystko o czym piszesz staram się wpleść na co dzień w życie. Mimo wszystko bardzo brakuje normalności. Zazdroszczę ludziom, którzy mają swoje ogródki, bo mają nieco więcej wolności. U mnie w bloku faktycznie zostaje otworzyć okno i wyjść na niewielki balkon. Obecna sytuacja jest trudna nawet dla zatwardziałego introwertyka, bo brakuje kontaktów z ludźmi, ciekawych wyjść, o podróżach nie wspomnę. Człowiek zatapia się w książki, filmy, seriale. Ja prowadzę swojego bloga, który podtrzymuje mnie na duchu i daje kreatywne zajęcie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. My na szczęście mamy możliwość wyjścia do ogródka, a do tego dużo czytamy.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak ja bym chciała, żeby ta epidemia dała mi więcej czasu, ojj chciałabym. I pewnie by tak było jakbym była w Twoim wieku :) Jednak młodość nie wieczność i teraz raczej myślę jak zmieścić nadmiar obowiązków w tym samym czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pozory mylą ;) Ja w czasie kwarantanny także pracuję i to całkiem intensywnie. Razem z przeniesieniem terminu matur potrzeba na zajęcia dodatkowe wcale nie maleje.

      Usuń
  5. Ja za bardzo poszalałam z nadrabianiem zaległości w pracy i w obowiązkach domowych. Skończyło się to wypaleniem i musiałam trzy dni zrobić sobie całkowitego wyluzowania się!

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajny, przydatny post :) Na moim blogu pojawiły się też już podobne.
    Jestem takiego samego zdania co ty jeśli chodzi o codzienną rutynę! Ja np. staram się nie pozwalać sobie na długie spanie rano i siedzenie do późna w nocy.
    A co do ćwiczeń to w końcu znów zaczęłam regularnie w miarę trenować, ten spory czas wolny pomógł mi się trochę zmobilizować

    Pozdrawiam!

    zofia-adam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. a może angielski online? zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja już wszystko z tej listy zrobiłam, a i tak zwariowałam. Pasje mi się kończą do rozwijania XD

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobre podejście, pokazałaś dużo możliwości. Ja w tym okresie stawiam na rozwój siebie, więc rozpoczynam naukę języka włoskiego :)

    Carrrolina Blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Czas spędzony w domu wykorzystuje przede wszystkim na relaks i wewnętrzne wyciszenie. Jak dotąd mieszkałam na stancji w większym mieście i potrzebowałam chwili wytchnienia. Chwila zamieniła się w kilka tygodni, więc systematycznie ogarniam materiał na studia i pogłębiam swoje pasje :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  11. Pomysłów jest naprawdę wiele, wystarczy tylko chcieć, wyłączyć serial i wyjść z łóżka. Ja wróciłam do rysowania i dużo się uczę, bo jednak studia tego wymagają
    Pozdrawiam, MAda
    https://maaddami.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Mnie postawiło na nogi malowanie ścian - to naprawdę super terapia :-)

    OdpowiedzUsuń
  13. JA pomimo, że sie kompletnie nie nudzę na kwarantannie to mam dość tej izolacji. Brakuje mi ruchu na świeżym powietrzu i przede wszystkim bliskich

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetne pomysły, naprawdę dobre inspiracje :) Ja stety, bądź niestety nie mogę zostać w domu. Obecnie mam urlop ale od poniedziałku znowu do pracy. Nie czuję ani izolacji, ani kwarantanny a rutyny to już na pewno :) świetny wpis :)
    Pozdrawiam ciepło ♡
    Ayuna

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo istotne rzeczy!
    Sama mam tak, że mam takie spadki humoru już, czasem brak takiego celu, budzę się, leżę do 10 i tak wszystko sprawia mi mniej radości niż wcześniej, bo ciągle robię to samo, czyli gram na gitarze, slucham muzyki, cwicze, czytam, ucze sie itp, czasem wychodzę na rower, bo już potrzebuję ruchu.
    No, ale dla każdego to trudny czas, twój post jakoś podniósł mnie na duchu dziś :)

    http://live-telepathically.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dosyć długo tkwiłam w nieprzyjemnym bardzo dołku emocjonalnym. Na szczęście czuję się już lepiej ;)

      Usuń
  16. To prawda, temat wałkowany już tyle, że ja raczej nie wypowiadam się na jego tematy, nawet jeśli ktoś mnie o to pyta.. już mam go dość. I mam ciut odmiennę zdanie od wszystkich, ale to moje zdanie - niekoniecznie mam rację, wiadomo:)

    jeśli chodzi o mnie: pracuje w Anglii, tutaj ten poziom izloacji jest ciut inny. Kto może, ten pracuje i ja również zaliczam się do drugiej grupy :) Pracuje nadal i.. ciesze się! Żyje tak jak normalny człowiek, pracuje z ludźmi, wychodzę z domu i nie muszę myśleć o tym, że jestem NIEWOLNIKIEM. Bo przecież noszenie maseczke po takim czasie jest co najmniej śmieszne..

    Rozwój osobisty to dobra kwestia, zawsze warto robić coś dla siebie. Człowiek czuje, ze pomimo tego że świat się zatrzymał - Ty idziesz dalej, zdobywasz nowa wiedze, doświadczenia ☺ Pasja - jej też powinniśmy się poświęcić, jeżeli wcześniej nie mieliśmy na nią czasu :)

    Bardzo dobre propozycja, obserwuje! ☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także pracuję i dzięki temu łatwiej zachować chociaż trochę normalności. A zarazem rozwijam w pracy swoje pasje ;)

      Usuń
  17. Wszystko co wypisałaś staram się robić i pomaga, żeby to jakoś przetrwać. :)

    Pozdrawiam
    http://xxveronica.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. świetny post :)
    Pozdrawiam
    Artidotum

    OdpowiedzUsuń